čtvrtek 1. srpna 2019

Příroda na Suchým

Na letošní dovolenou jsme si pronajali chatu na břehu rybníku Suchý. Je to úplně jiný typ krajiny, než jsme z domova zvyklí. Krom toho majitelé sice mají okolní zahrádku pečlivě zesečenou, ale některé divoké květiny ponechali jako okrasné. A já je fotila. A nejen květiny... Sice i v širším okolí chaty bylo spousta dalších rostlin, brouků, motýlů ... ale to už by bylo příliš mnoho fotografií (i když jsem si některé pořídila), tak jsem se soustředila jen na "zahradu" kolem chaty, případně rostliny, které do ní alespoň částečně zasahovaly.

Začneme kytkami a jinými rostlinami:

Kolem bylo několik "jedlých" rostlin. Podél stěn rostly plané jahody. Pod smrčky ohraničujícími pozemek borůvky, bohužel bez plodů. A na několika místech bylo místo smrčků maliní v němž se místy objevovaly větvičky ostružiníku.

Jahodník obecný

Maliník obecný

Brusnice borůvka
Z kytek mě mezi prvními zaujala mohutná netýkavka žláznatá. U nás je to nepůvodní druh a šíří se k nám z Německa. V jejím sousedství pak byla i naše netýkavka nedůtklivá.

Netýkavka žláznatá

Netýkavka nedůtklivá
Všude v okolí kvetly obrovské trsy kyprejí, zasahovaly až na okraj pozemku a byly plné včel.

Kyprej vrbice
Jedno místo bylo úplně pokryté svízelem a kousek dál se krčila osamělá planá maceška.

Svízel přítula
Violka rolní

Také tu bylo několik bodláků. Zvlášť ten klasický je docela pěkný. Škoda, že nekvetla i pupava - znám ji ze strání u babičky na Vysočině - její velké přízemní květy jsou krásné.

Bodlák kadeřavý
Pupava bezlodyžná
Tuto kytku jsem si musela pracně vyhledat. I když roste prakticky všude, její název jsem zatím neznala - je to černohlávek.

Černohlávek obecný
Poslední kytkou se dostáváme k broukům a jiné havěti. Samozřejmě, kytek tam bylo mnohem více, ale ne všechny se mi podařilo dobře zachytit. Zlatohlávci mají v oblibě bílou barvu. Bršlice alias kozí noha jich hostila hned několik. Ty ostatně vídám i na naší zahradě.

Zlatohlávek zlatý
Kromě nich se na ní také pásl tesařík.

Tesařík obecný
Na odkvetlém květenství jsem objevila kněžice. O těch mám připravený samostatný článek z delšího pozorování na naší zahradě z některého minulého roku.

Kněžice páskovaná
Tahle havěť nám hned první den vlétla dovnitř. Nekompromisně jsem ji vyhnala ven. Přesto se usadila nedaleko a dovolila mi pořídit fotku.

Kněžice rudonohá
Když jsem zakopla o kořen pařezu, podařilo se mi odkrýt mraveniště, zřejmě těsně před rojením. Udělala jsem fotku a milé mravence zase přikryla kůrou. Celý týden jsem byla v pokušení tu kůru nadzvednout a podívat se, jestli tam zůstali, nebo se přestěhovali někam víc pod zem. Ale říkala jsem si, že jedno vyrušení jim stačí.
Mravenec obecný (asi)

V předsíni se nám usadil přerostlý komár. Naštěstí vím už dávno, že tito obříci krev nesají. A mimochodem, roznodně toto není ten největší "komár", co jsem kdy viděla - ten fakt budí respekt.

Tiplice zelená
Zahlédla jsem také žluťáska a nějaké další motýly, ale jen prolétli kolem, ani se nezastavili. Největším zážitkem pro mě asi bylo očité svědectví dramatu - souboj vosy s nějakým jiným hmyzem, který se mi v té změti noh a tykadel nepodařilo určit. Bohužel cvaknutí fotoaparátu je vyrušilo, vosa svou oběť popadla a odlétla do koruny nedalekého stromu. Na fotce zbyla jen rozmázlá šmouha.

A víte, co je toto? Objevila jsem tyto výrůstky na několika mladých větvičkách smrku. Chodila jsem se na ně každý den dívat, jestli se nějak mění nebo jsou pořád stejné. Zajímalo mě, jestli je to cizopasná houba, rostlina nebo hmyz.

Korovnice pupenová (hálky)
Tajemství jsem rozlouskla až doma na internetu. Jsou to hálky (jakési domečky) korovnice pupenové, druhu mšice, která se živí sáním na pupenech a mladých výhoncích smrků. 

Z větších zvířat byli k vidění jen ptáci, příliš plaší, takže se mi je nepodařilo slušně vyfotografovat. Pravidelnými návštěvníky byl párek kosů, kteří zřejmě hnízdili na nedaleké třešni, kam vždy odlétli. Zalétal k nám i drozd, stehlík, několik vrabců a jednou jsem zahlédla i sýkorku modřinku.

Suchý 13.-20.7.2019

Žádné komentáře:

Okomentovat