čtvrtek 29. srpna 2019

Ploštice ve fotbalovém dresu

Když jsem ještě žila v Brně, vždy na jaře jsme vysévali kopr. Tady na Hané se takovému počínání všichni docela divili: "Vždyť kopr přece roste sám jako plevel." Pravdou je, že nás nikdy nenapadlo nechat pár rostlinek vyrůst a vysemenit. To jsem odkoukala až tady od tchýňky a manžela a začala to tak taky praktikovat. V některých letech se na takto ponechaném kopru objevují nápadní černo-červeně pruhovaní brouci. Stejně vypadá i dres fotbalového klubu AC Miláno (proto ten nadpis).


Zpočátku jsem ani nevěděla, co je to za brouka a vyfotila jsem si ho jen kvůli tomu, abych ho mohla doma v klidu porovnat s obrázky na internetu a určit. Jediné, co jsem tušila, že patří k plošticím. Identifikace nebyla tak těžká - jedná se o kněžici páskovanou (graphosoma lineatum). Ovšem to, co jsem si o ní zároveň přečetla, mě motivovalo, abych těm v naší zahradě věnovala více pozornosti a zdokumentovala jejich život.


Zespodu jsou puntíkaté

Všechny kněžice totiž prochází tzv. proměnou nedokonalou. To znamená, že nemají stadia larva-kukla-dospělec. Ze soudkovitých vajíček se líhnou nymfy, které postupně dorůstají v cca 1 cm velkého dospělce, přičemž se během té doby několikrát svléknou. Po každém svléknutí se více a více podobají dospělému jedinci. Nymfálních stadií je celkem pět, to znamená, že se 5x svlékne a pokaždé vypadá trošku jinak. Pokusila jsem se nafotit všechna stadia, která jsem našla.







Kněžice není třeba likvidovat, celkem ničemu neškodí a zrovna tyto vypadají i pěkně. Nymfy se pasou na miříkovitých rostlinách, dospělci jsou všežravci i dravci.


Sahat na ně však nedoporučuju. Vylučují totiž silně páchnoucí sekret, který jim slouží jak k obraně, tak i k útoku. Ani já si netroufla na ně sáhnout, takže vám o tom zápachu neporeferuju. Ale našla jsem informace, že je směsicí asi 57 různých různých sloučenin, z nichž převládají těkavé organické látky. Na druhou stranu, pokud budete potřebovat repelent, asi nenajdete nic účinnějšího. Tento smrdutý koktejl nejen, že spolehlivě odpuzuje jiný hmyz, ale potřísnění způsobuje jinému hmyzu ochrnutí. Ovšem způsob, jak jej kněžice vyrábějí, zatím zůstává vědcům utajen.

datum: 18.-27.7.2014
místo: Naše zahrada

Žádné komentáře:

Okomentovat