čtvrtek 20. června 2019

Užovka obojková

Naše zahrada vydala další ze svých tajemství. Objevila jsem užovku. Mrskala se v jezírku, tak jsem ji vylovila, abych si ji mohla prohlédnout a vyfotografovat. Ještěže nosím foťák stále u sebe! Vím už dlouho, že se tam objevují. Manžel před pár lety jednu zahlédl - tvrdil, že měla asi metr a docela ho vyděsila. Soused pak jednu velkou chytil na své zahradě a vynesl ji do parku na návsi. Já jsem dosud to štěstí neměla.


Užovka obojková je náš nejhojnější had. I přes tento fakt je chráněná jako ohrožený druh. Snadno ji poznáte podle dvou žlutých (někdy až oranžových) půlměsíců za hlavou. Může dorůstat do délky až 120 cm - takže je to pořádný macek. Ta, co jsem "chytila" měřila asi jen 20 cm, bylo téměř čerstvě vylíhlé mládě. Užovka se páří v květnu, v červnu potom klade vejce a z nich se asi za 10 dní líhnou 15-20 cm dlouzí hádci. Trošku záhadou mi je, kde se tam to hádě vzalo, protože široko daleko nevím o žádném místě, které by bylo vhodné pro kladení užovčích vajíček. Kompost ani hromadu  tlejícího listí nemáme na zahradě ani my, ani nikdo ze sousedů.


Zato je mi už jasné, kam zmizeli všichni pulci o nichž jsem připravovala reportáž. Budete si holt muset počkat na jiný rok, jestli se mi ji vůbec kdy podaří dokončit. S užovkou na zahradě to půjde dost těžko, protože právě různé žáby a ryby tvoří hlavní část jejího jídelníčku. Ale nepohrdne ani drobnými hlodavci, žížalami nebo hmyzem.


Ovšem i užovka má své přirozené nepřátele a to i na naší zahradě. Zatím se mi je nepodařilo zachytit fotoaparátem, ale kdysi dávno jsem tam viděla ježka a občas zahlédnu i lasičku, která rychle přeběhne přes cestu a proklouzne pod vraty do naší zahrady. Snad se jim užovka vyhne a třebas se za čas ukáže znovu - tentokrát už jako pořádný velký had.


Pozorováno 16.6.2019 v Mořicích na Hané

Žádné komentáře:

Okomentovat