sobota 19. července 2014

Jemné miniletadélko

Včera jsem při odpočinku v zahradě zahlédla něco podivného. Na trámku pergoly svítilo skoro bílé písmenko T. I na dálku bylo jasné, že tam sedí nějaký hmyz, ale jaký?

Marně jsem v  hlavě probírala všechnu havěť, co jsem kdy viděla nejen naživo, ale třebas i někde v knížce nebo časopisu. Ne, nepodobá se ničemu v mé paměti. Zvědavost mi nedala a tak jsem popadla foťák a šla toho, pro mě podivného, tvorečka blíže prozkoumat. Pohled zblízka ukázal, že je to jakýsi podivný snad motýlek s úzkými křidélky. Připomínal mi malinkaté letadélko. Rychle, než mi uletí, jsem mačkala spoušť fotoaparátu a doufala, že alespoň jeden snímek bude v ucházející kvalitě. Můj foťák totiž nemá možnost zapnout makrofoto ručně, ale nastavuje si ho sám dle velikosti a vzdálenosti objektu a svého vlastního uvážení, s čímž jsem se ani po dvou letech ještě nenaučila správně zacházet. Naštěstí se nějaká ta fotka povedla.


Doma jsem zasedla k internetu, abych se o tom podivném motýlku něco dozvěděla. Myslela jsem, že největší práci mi dá samotná identifikace, ale po cca 2 hodinách usilovného krmení googlu a biolibu jsem se dopracovala alespoň k rodovému jménu Pernatuška. Druhovým jménem si nejsem až tak moc jistá, ale podle všeho je to jedna z našich nejběžnějších pernatušek - svlačcová.

Rodové jméno tedy máme, známe přibližně i druhové jméno. Možná by se dalo přesněji určit podle charakteristiky obou druhů. Jenže tady jsem tvrdě narazila. Internet je sice poměrně bohatý na obrázky, ale zato skoupý na textové informace. Wikipedia obsahuje pouze stručný popis p. trnkové, jinak kde nic, tu nic. Postupně jsem prolezla kdeco, ale stále bez výsledku.


Teprve před chvílí mě napadlo zkusit cizojazyčnou wiki. Nerada hledám cizojazyčné odborné texty, moje znalosti na porozumnění nestačí a google-překladač stojí  za prd. Ale pokus jsem učinila a něco málo objevila:
Zdroj: http://kerria.pise.cz/338-jemne-miniletadelko.htm
  • Pernatušky jsou aktivní především za soumraku, proto je řadíme mezi noční motýly.
  • Křídla jsou členěna do několika úzkých cípů, které mají roztřepené okraje. Připomínají tak ptačí pera, odtud rodové jméno.
  • Při letu se vznášejí pomalu a jemně (pravděpodobně jsem je létat už viděla, ale stejně mě mrzí, že jsem ji trošku nepopošťouchla, aby se proletěla).
  • V klidu ponechává křídla těsně srolovaná a rozložená do šířky, čímž vytváří podobu písmene T. Tato poloha jí slouží jako mimikry - připomíná tak kousek suché trávy nebo větvičky.
  • Ve střední Evropě je vyskytuje asi 79  druhů pernatušek.
  • Pernatuška svlačcová je barevně velmi variabilní od špinavě bílé až po rezavě hnědou (proto se mi těžko určoval druh). Zvláště světle zbarvené jedince je možné záměnit s pernatuškou trnkovou.
  • Velikost motýlka je kolem 17 mm, rozpětí křídel 18-27 mm
  • Můry p. svlačcové jsou schopné přezimovat a můžeme je tedy vidět poletovat už brzy zjara.

Mořice 18.6.2013
Zdroj: http://kerria.pise.cz/338-jemne-miniletadelko.html


Zdroj: http://kerria.pise.cz/338-jemne-miniletadelko.html

Žádné komentáře:

Okomentovat